Kontakt : +48 735 035 418

Jak stworzyć nazwę produktu, która wzmocni sprzedaż?

Nazwa produktu nie powinna tylko ładnie brzmieć, ale przede wszystkim zachęcać do zakupu. Nazwę produktu można zaprojektować tak, by była skutecznym narzędziem do promocji i reklamy marki. W końcu to pierwszy komunikat na temat marki, z jakim spotykają się klienci, dlaczego więc w pełni nie wykorzystać jej marketingowego potencjału?

Dobra nazwa produktu to nie tylko nazwa, która przyjemnie brzmi i podoba się znajomym lub współpracownikom. Aby stworzyć skuteczną (czyli mającą pozytywny wpływ na sprzedaż) nazwę produktu, nie wystarczy wpaść na ciekawy pomysł. O wyborze nie powinien też decydować fakt, że dana fraza akurat ma wolną domenę. Te kwestie mają marginalne znaczenie dla sukcesu marki na rynku. Na nazwę powinniśmy patrzeć jako na potężne narzędzie marketingowe, którego celem jest wywieranie wypływu na danej grupie odbiorców. Nazwa produktu powinna mieć przede wszystkim działanie perswazyjne, czyli skutecznie zachęcać do zakupu.

Perswazyjna nazwa produktu, to nazwa, która jest tak stworzona, że konsument, czy klient nie może się oprzeć pytaniom na temat produktu – „naprawdę, wow, jak to działa?”, „czy mogę spróbować?”. Taka jest właśnie oczekiwana reakcja odbiorcy. Dobra nazwa produktu powinna wywoływać zainteresowanie, w grupie docelowej, do której produkt jest kierowany. Oczywiście wymaga to głębokiej analizy upodobań, zachowań, demografii i języka jakim posługują się klienci.

Warto zainwestować czas w stworzenie profesjonalnej nazwy produktu, bo pierwsze wrażenie robi się tylko raz a jego moc jest ogromna. Pierwsze milisekundy decydują o tym, czy kogoś polubimy czy nie i przede wszystkim czy będziemy skłonni mu zaufać. Dokładnie tak samo ten mechanizm działa w biznesie i w marketingu. A przecież właśnie nazwy firmy czy produktu używamy częściej niż wizytówki!

Wybierając nazwę dla produktu warto pamiętać o tym, że uwaga konsumenta jest coraz bardziej przeciążona – na rynku funkcjonuje tak dużo komunikatów marketingowych, że aby zostać zapamiętanym, naprawdę trzeba się postarać. Warto mieć tego świadomość podczas tworzenia nazwy i zdecydować się na taką, którą z łatwością można skojarzyć i zapamiętać. Pamiętajmy, że ludzka natura (a właściwie podświadomość) nie lubi rzeczy skomplikowanych, obcych i niezrozumiałych.

Wspólne dla nas wszystkich jest to, że wyżej niż abstrakcję cenimy harmonię i prostotę. Pozytywnie reagujemy na to, co wydaje się nam bliskie, przyjemne, ciekawe, emocjonujące, ale jednocześnie zrozumiałe. Przykład: która nazwa wydaje Ci się pyszniejsza: Magiczne Wypieki czy Bakerona? Które ciastko miałbyś ochotę zjeść? Które ciastko wybrałoby Twoje dziecko? Zagmatwane nazwy nastręczają firmom tylko i wyłącznie problemów.

Nieprzemyślana nazwa produktu przyniesie firmie straty. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że zamiast działać jako jej najlepsza reklama, będzie wprawiać klientów w zakłopotanie i dyskomfort (nikt nie lubi przyznawać się, że czegoś nie wie lub nie rozumie), więc powinniśmy jak ognia unikać dziwacznych nazw. Amatorskie nazwy przynoszą straty również dlatego, że sprawiają wiele kłopotów handlowcom, którzy muszą je wielokrotnie powtarzać i literować tracąc cenny czas pracy, nie wspominając o tym, jak bardzo nieprofesjonalnie wygląda taka sytuacja w oczach klienta. Amatorskie nazwy są toksyczne dla biznesu.

Na koniec chciałabym zwrócić uwagę na to, jak wybór nazwy produktu wpływa na wydatki marketingowe. Jeśli nazwa produktu sama w sobie nie wywiera pożądanego wpływu na odbiorców, czyli nie skłania do zakupu, to aby wywołać pożądaną reakcję, firma będzie musiała systematycznie ponosić wydatki na reklamę. A przecież sama nazwa produktu może być jego najlepszą reklamą!
Dobre, perswazyjne nawy są zaraźliwe, ludzie po prostu o nich mówią.

Czy to nie brzmi jak to do czego właśnie dążymy wydając krocie na reklamę i marketing?

Justyna Fabijańczyk, dr Nazwa

Projektuje perswazyjne nazwy firm i produktów oraz hasła brandingowe, które zwiększają sprzedaż. Z jej doświadczenia korzystają takie firmy jak IKEA, Getin Bank, czy Storck.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zastrzegamy sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu.